Sorry, comments are closed for this post.

נוטריון הוא עורך דין שעומד במספר קריטריונים המסמיכים אותו כמי שרשאי לחתום על מסמכים בעלי תוקף משפטי. חתימה של נוטריון היא בעלת מעמד משפטי כמעט זהה לזה של פסיקת שופט. המשמעות היא שכאשר צד שהנוטריון לא חתם לו תובע אדם שהוא כן חתם לו, יהיה לו קשה מאד עד בלתי אפשרי לנצח במערכת דיונים זו. מקרים מעין אלה ניתן לראות חדשות לבקרים בתחום הצוואות ומסמכי חלוקת הירושה השונים.

הסמכת עורך דין כנוטריון

על מנת שעורך דין יוסמך כנוטריון עליו להיות חבר לשכת עורכי הדין 10 שנים לפחות, אזרח מדינת ישראל וללא עבר פלילי או עבירה שיש עמה קלון. כמו כן, עליו לעבור קורס שמוכר על ידי משרד המשפטים המסמיך אותו מעורך דין לנוטריון, ובכך מאפשר לו לחתום על מסמכים משפטיים שונים.

הפרקטיקה הנוטריונית בפועל

בפועל, משרדי נוטריונים נבדלים זה מזה בתחומי עניין שונים. יש משרדים נוטריוניים שעניינם הוא תרגומים וכתיבות טכניות למקומות עבודה וסביבות ראליות, ישנם משרדים נוטריונים המתמחים בהומניזם ובתיאוריות, ויש גם חלוקה ברורה לשפות תרגום. בדרך כלל, משרדים נוטריוניים מתאפיינים בידע בשפה בעל שם. בקרב הציבור, ידועים משרדים שהמומחיות שלהם היא שפה מסוימת אל מול משרדים שבהם השפה השולטת אחרת. במידה ולקוח מתעקש להיות חתום על ידי הנוטריון שלו, האחרון יכול להסמיך מתורגמן חיצוני ולאשר את מהימנות התרגום. נוטריון יהיה רשאי תמיד לעסוק במסמכים משפטים כמו צוואות ומסמכי חלוקת ירושה לסוגיהם.

כלי החתימה של הנוטריון

כאשר נוטריון קובע כי מסמך מסוים תורגם כהלכה, מציג את האמת ובכך כשיר לחתימה, הוא יחתום עליו בחותמת אפוסטיל. חותמת זו, בדומה לחתימה דיגיטלית מוצפנת בעולם הטכנולוגי, נועלת מבחינה משפטית את המסמך. כאשר שופט רואה מסמך חתום באפוסטיל ועליו פרטי הנוטריון שחתם, יהיה לו קשה מאד לקבוע שיש לשנות את ההחלטות הכתובות בו.

פניות שנעשות בפועל לנוטריון

אל נוטריון פונים יורשים של אנשים שמועד מתן הירושה קרב, או המורישים עצמם, לצורך כתיבת הצוואה עוד בגיל שכוחם במותנם.

כמו כן נוטריון מקבל פניות ממועמדים לקבלה ללימודים במוסדות בחו"ל לצורך תרגום מסמכי הלימודים מהארץ. בעלי עסקים שבאים בחוזים עסקיים מול חברות בחו"ל יהיו זקוקים לא פעם לחתימה נוטריונית להשלמת חוזה ההתקשרות או הסכם נקודתי הנוגע לשת"פים כלשהם. אזרחים שזקוקים לקבלת אזרחות זרה כנגד הצגת מסמכים מתורגמים נוטריונית או משרדי עורכי דין המייצגים לקוחות הזקוקים למסמכים אלה יפנו אף הם לשירותו של נוטריון.

פועלו של הנוטריון – מנגנון קבלת החלטותיו

כאשר נוטריון מקבל החלטה האם לאשר מסמך, לאשר תרגום ובוודאי לאשר צוואה או חלוקת ירושה, הוא יעשה זאת רק על פי חקר האמת. מבחינתו, הוא סמכות כמו שיפוטית, וככזה הוא מחויב תמיד לאמת. המשמעות היא שאם צוואה נכתבה שלא ביודעין או בתום לב (למשל אם המוריש אינו נמצא בהכרה מלאה והופעל עליו לחץ מהיורשים) הוא לא יחתום על צוואה זו. כמו כן, הוא לא יחתום על תרגום או מסמך התקשרות אחר לפני בדיקה מדוקדקת של הפרטים. זו המשמעות של חתימה נוטריונית הלכה למעשה.